Page 14 - Guida della Valcenischia
P. 14

sec.
   (XVIII ) che racchiude delle preziose tavole della Via Crucis, realizzate dai più
   importanti artisti contemporanei piemontesi coordinati dalla pittrice Lia La-
   terza: Tino Aime, Gabriel Girardi, Vinicio Perugia, Fernando Eandi per citarne
   alcuni. La cappella conserva anche il reliquiario di S. Mansueto e un ‘retablo in
   bosco colorato con diversi colori’.
   Spicca nel cuore del borgo la Parrocchiale di S. Giorgio martire raffigurato
   sul portale in legno, con il campanile in stile romanico-delfinale: se le prime
   notizie risalgono al 1464, l’attuale impianto a tre campate e gli arredi interni
   sono da ricondursi al XVII . All’interno uno dei pochi jubè (statue in legno)
                     sec.
   ancora in posizione originale, rappresentante un calvario con Gesù crocifisso
   e ai lati le sculture della Vergine e di S. Giovanni Evangelista (attribuite alla
   cerchia di Jean Clappier, artista attivo a Bessans verso la metà del XVII ). Tra
                                                  sec.
   gli arredi sono interessanti: i retables espressione del gusto barocco; l’altare
   maggiore, con colonne corinzie e angioloni ed un petit retable con le imma-
   gini dell’Eterno; l’altare dedicato a S. Antonio tardo seicentesco con colonne
   tortili avvolte da tralci di vite e cascate di fiori e frutta e che racchiude un mo-
   derno dipinto del Santo in un panorama di Ferrera (Lia Laterza, 1990); l’altare
   della Madonna del Rosario (1683) che presenta affinità con le opere di stucca-
   tori lombardo-piemontesi (seconda metà del XVII ) e sostituisce le consuete
                                    sec.
   colonne con angeli telamoni.
   Nella piazza antistante la parrocchiale svetta uno tra i più significativi alberi
   monumentali del Piemonte il frassino secolare, cui è legata la memoria di   Introduction
   una curiosa tradizione: i bambini dopo essere stati battezzati erano appesi ad
   un ramo sporgente sul torrente Cenischia; se il bambino rimaneva su era de-
   gno di essere un ferulhen, ovvero un abitante di Ferrera, diversamente l’acqua
   del torrente l’avrebbe portato a Novalesa.
   Uscendo dal borgo e percorrendo i vicoli si giunge all’imbocco della Via Fran-
   cigena, la strada selciata che sale verso il colle, ove è situata cappella di S.
   Barbara che con la cappella di S. Anna (diroccata) e di S. Pancrazio testimonia
   la vita di fede delle genti alpine che vivevano questo storico borgo delle Alpi
   occidentali.

       It is not difficult to understand why the small town of Moncenisio so fascinates visitors: the lake of
   clear  water reflecting the forests of beech and fir, the high mountains of Lamet and Cima di Bard sur-
   rounding the small alpine village with its original architecture in wood and stone, mountain trails, etc..
   Moncenisio (1500m ASL) better known as Ferrera , is one of the smallest municipalities in Italy. It has
   always been linked with the transit of the Via Francigena, and the Col du Mont Cenis was a crossroads
   of historical events: the passage of Napoleon, the high altitude fortifications , the Mont Cenis dam and
   the construction of the ‘Fell’ alpine railway. This was the main crossing of the Western Alps for the Ca-
   rolingian dynasty in the 8  C. The need to strategically control faster passage toward the Po Valley led
                th
   to the creation of hospices, nursing homes, inns and stables: the first stage being Ferrera. Here operated
   the ‘marron’ who were transporters, perhaps even smugglers, guides and caretakers of the trails, men
   skilled in climbing up and down along the narrow passages of the Royal Road (so named in 18  C.).
                                                    th
   The crossing has always been feared because of the very steep and difficult ascent, the snow and the
   cold winds of Lombarda. Despite this it was considered one of the safest routes because it was one of
   the best maintained.
   At the museum there is a collection of documents, memoirs and tales of the past, describing Ferrera as
   seen by travellers of the time: houses clinging to the mountainside, inns and hotels in a wild and rugged
   valley surrounded by high peaks and with a harsh climate for much of the year. The museum ‘le Terre
   al Confine’ opened in 2003 and is one of 25 eco-museums recognized by the Region of Piedmont. The
   old Town Hall is the starting point of the route. The second floor is entirely dedicated to the exhibition of
   objects of everyday life: the processing of milk, hay, old school desks and traditional costumes. Another
   section is devoted to the fauna: wolves, chamois, wild goats, wild boar, foxes, hares, squirrels and others.
   The tour continues to the old mill, the oven and the communal laundry (in the Christmas period it comes
   alive with a traditional nativity scene) and continues to the chapel of St. Joseph (18  C.), which contains
                                             th
   valuable tablaux of the Via Crucis, made by the most important Piedmontese artists coordinated by
   contemporary artist Lia Laterza: Tino Aime, Gabriel Girardi, Vinicio Perugia, Fernando Eandi to name
   a few. The chapel also kept the shrine of St. Mansueto and an altarpiece in different coloured woods.
   The parish Church of St. George the Martyr stands out with the bell tower in Romanesque-Dauphin
   style with the scene of his martyrdom depicted on the wooden door. The earliest records date back to
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19